شبكه
شبكه

تمامي خودروهاي امروزي به دور موتور سنج مجهز هستند كه ميزان دورگيري مجاز پيشرانه را به راننده اطلاع مي‌دهند. ولي اگر راننده به آن توجهي نكند و دورگيري پيشرانه را به محدوده‌ي قرمز وارد كند، پيشرانه‌ي خودرو دچار مشكل شده و در نهايت متلاشي مي‌شود. براي جلوگيري از اين امر بايد راننده‌ي خودرو گوشه‌ي چشمي به دور موتور سنج داشته باشد مخصوصا در خودروهايي كه به جعبه‌دنده‌ي دستي مجهز هستند. چون در اين مدل از خودروها، خود راننده با توجه به سرعت خودرو و دور موتور، دنده‌ي مناسب را انتخاب مي‌كند و اگر در انتخاب دنده خطايي رخ دهد و دور موتور به محدوده‌ي قرمز وارد شود امكان آسيب ديدن پيشرانه نيز دور از ذهن نخواهد بود. براي تعويض دنده در جعبه‌دنده‌ي دستي ابتدا پدال كلاچ را مي‌فشاريم و دنده‌ي مورد نظر را انتخاب مي‌كنيم و سپس با رها كردن پدال كلاچ و درگير شدن صفحه‌ي كلاچ، شفت ورودي جعبه دنده به فلايويل (كه خروجي پيشرانه‌ است) متصل مي‌شود و اين دو با يكديگر هم‌دور مي‌شوند. درون جعبه‌دنده نيز به تعداد دنده‌هاي موجود، ضرايب دنده نيز وجود دارند كه وظيفه‌ي آن‌ها دريافت نيرو از پيشرانه و تغيير دور و نيروي آن و انتقال اين نيرو به چرخ‌هاست. در تصوير زير شاهد خرابي شاتون و پيستوني هستيم كه به دليل ورود دور موتور به محدوده‌ي قرمز به اين شكل درآمده است.

پيستون


پيشرانه‌ي هر خودرو داراي محدوده‌اي است كه در آن به بيشترين ميزان قدرت و گشتاور خود دست مي‌يابد و در اين محدوده پيشرانه‌ي خودرو در بهترين وضعيت قرار دارد، يعني حداكثر استفاده را از سوخت دريافتي مي‌كند و راننده با اطلاع از اين مطلب و انتخاب دنده‌ي مناسب مي‌تواند از حداكثر كارايي پيشرانه بهره‌مند شود. تنها ايرادي كه در اين مورد مي‌توان مطرح كرد اين است كه براي قرارگيري دور موتور در محدوده‌ي ذكر شده نمي‌توان با هر سرعت دلخواهي حركت كرد ولي براي اين موضوع نيز راه حلي انديشيده‌ شده و آن، افزودن ضرايب دنده به خودرو است، امروزه شاهد خودروهايي با جعبه دنده‌ي ۸،۷ و ۹ دنده هستيم. تصوير زير جعبه‌دنده‌ي ۹ سرعته‌ي كمپاني مرسدس‌بنز را نشان مي‌دهد.

جعبه دنده

همچنين برخي خودروسازان براي اين منظور از جعبه‌دنده‌ با ضريب متغير كه به CVT شهرت دارد، استفاده مي‌كنند كه سيستم ‌آن بدين شكل است كه دور موتور را در محدوده‌ي مورد نظر كه پيشرانه بهترين عملكرد خود را دارد ثابت نگه داشته ولي با تغيير مداوم در ضرايب، سبب افزايش سرعت خودرو مي‌شود. البته از CVT در تعداد كمي از خودروها استفاده مي‌شود و علت آن ضعف جعبه دنده‌ي CVT در تحمل قدرت و گشتاور بالاي پيشرانه و استهلاك بالاي آن نسبت به جعبه‌دنده‌هاي اتوماتيك است. با اين حال مزيتي كه جعبه‌دنده‌ي مذكور دارد، كاهش فشار بر روي پشرانه است.


منبع
امتیاز:
بازدید:
برچسب: دور، پيشرانه، موتور، خودرو، دنده،
موضوع:
[ ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ] [ ۰۵:۳۷:۲۶ ] [ simurgh ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 64
دیروز : 9
افراد آنلاین : 2
همه : 26878
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب